Båtkonvoj till palestinierna bordad, 9 döda. Många diskussioner om vilka organisationer som egentligen fanns med och vilka syften de hade. Känslorna är heta, åsikterna många, människor begravs.
Det känns avlägset. Ett rejält bråk med norrmän eller finnar kanske skulle pigga upp.
Men vad har vi att bråka om?
Vad är det som gör att skottlossning och våld mellan oss och norrmän är relativt sällsynta?
Är det att de flesta av oss har samma religion? om vi nu har någon alls?
Är det att våra mellanhavanden gjordes upp en gång för alla långt bak i historisk tid?
Är det att vi är ett snällt och undfallande folkslag? (Finns det folkslag?)