Våldtäktsman i Örebro skrämmer upp hela stan, inte konstigt.
Vad beror det på att samhället inte kan skapa en trygg omgivning till sina medlemmar? När jag tittat mig omkring här i Linde, Örebro och andra ställen i Sverige så ser jag bilar åka omkring med vakter klädda i olika typet av uniformer. Alla säkert duktiga och beredda att gripa in om de ser något olämpligt. Min fråga är: Hur mycket billigare är vakter än poliser?
Varför inte ta de pengar vi lägger på olika typer av vaktbolag och återbesätta våra polisstationer med poliser istället så att man kan ringa till den lokala polisstationen när man behöver hjälp. Kanske till och med vi kan få se poliser gående på stan.
Jag misstror inte vaktbolagen men jag vågar nog påstå att poliser skapar en större trygghet och har ett större förtroende både bland allmänheten och bland buset.
Effektivitetsjakten i Sverige börjar anta monumentala proportioner, skola, polis, kommunal verksamhet, åldringsvård, sjukvård, barnomsorg, överallt håller verksamheten på att nedmonteras i en accelererande jakt på effektivitet och kostnads jakt.
Måste vi va så himla effektiva att vi glömmer att bygga ett mänskligt samhälle?