Hoppa till innehåll

BNP va e de?

Eriksson stiger, kul för dom. Om Eriksson inte stiger är undergången nära då?

BNP ökar bara 0,2 procent i något land. Kommer inte ihåg vilket. I någon tidning, kommer inte ihåg vilken det var heller, framställs detta som något på gränsen till katastrofalt.

Om jag förstått saken rätt bör BNP öka med 4% varje år, annars är det inte bra. Varför är det inte bra? Om jag är nöjd med min sjukvård, skola, förväntade pension, varför måste då BNP öka varje år?

Har jag någon slags inneboende skuld till vår herre? bonuslöften till chefspersoner? skall framtida produktionshöjningar betala våra nuvarande föroreningar eller är det bara snikna bankmänniskor eller karriärlystna aktiemäklare som lever på att hjulen snurrar fortare? Undrar om dom blir lyckligare då?

Är snikenhet en dödssynd? Om den inte är det borde den vara det. Om den inte är en dödssynd kunde den i alla fall vara en vanlig synd.